Julvecka

0kommentarer

Nu är det bara några dagar kvar till julafton, och Lorett har lite julsemester. Förra veckan fick hon vila måndag och tisdagen red Julia lite grann tror jag. Onsdagen red jag igen i Viarp för Lotta och det blev lite framridning och sedan red vi kadrilj. Lorett trodde nog det var tävling när vi red upp på medellinjen för hon blev så spänstig och fin. Hon verkar verkligen tycka om att visa upp sig. Var riktigt kul med kadrilj men när man precis lärt sig programmet så är tiden slut.

Torsdagen vilade hon också och på fredagen var det dags för min sista lektion för terminen. Det var hoppning på schemat Dock ville jag inte hoppa så mycket och högt eftersom hon hoppat så mycket sista tiden, men vi började i alla fall med lite travbommar. Därefter blev det plastbommarna i galopp, först 2 st och sedan 3 st. Därefter hoppade vi en liten bana. Jag hoppade den två gången, dock bara lågt båda gånger. Lorett var superduktig och gjorde precis vad hon skulle. Hon var pigg och verkade tycka det var kul. Jag kunde bara sitta och vänta in hindren och sedan skötte hon allt. Lotta berömde henne och tyckte hon var en riktig hopponny som var framåt, hoppglad och kom i rätt galopp hela tiden.  Avslutade kvällen med att jag, Pernilla, och Helene fikade i sadelkammaren på Viatorp, och Lotta slöt till när hon var klar. Det blev lussekatter, julmust, glögg med chillichoklad och hemlagat julgodis.

Hon fick ju även nya skor på fredagsmorgonen och jag var rädd att hon åter skulle bli öm, men denna gång var det ok. Hon fick även snösulor på så nu får det gärna komma lite snö, åtminstone över julen. Det är ju kul att rida ut i snö.

Lördagen red jag och Julia tillsammans i ridhuset, hon på GT och jag på Lorett. Julia ville egentligen ridit Lorett eftersom hon skulle åka till Italien dagen efter men klockan blev för mycket. Trimmade lite grann i ridhuset i dressyrsadeln och Lorett kändes jättefin. Söndagen jobbade jag hela dagen och var inte hemma förrän halv tio. Dock hade Julia hunnit åka till Lorett innan de stack mot Italien så hon hade mockat och även skrittat ut en sväng barbacka på Lorettan.

I måndags började jag mitt nya jobb och slutade halv fem. Var i stallet vid 18-tiden. Massa folk där men jag mockade först till Lorett och sedan till Cez. Vid det laget var det lugnare i stallet och då passade jag på att tömköra Lorett.  Höll på cirka 30 minute och hon var lugn och fin. Kändes helt mjuk och rörlig, och lyssnade bra på mina kommandon. Igår tisdag jobbade jag 12:30 - 20:30 vilket är en dum tid, men inte mycket att göra åt. Mockade på morgonen och efter jobb körde jag inom för att kratsa hovarna och titta till henne. Dock var pernilla där när jag kom och höll på att longera Cez så då tog jag Lorett i grimskaft och gick en 20 minuter med henne i ridhuset. Bra för Lorett att ändå röra sig lite innan natten och fick på köpet en trevlig pratstund med Pernilla.

Kan jag få gå in och äta mitt hö nu?! Eller dra iväg till gräset här utanför ridhuset? (vilket hon gjorde!)

Kommentera

Publiceras ej