Fredag

1kommentarer

Lyckade komma ifrån jobb halv fyra på onsdagen och åkte direkt till stallet. Mockade snabbt, hjälpte Lotta att ta in hästarna och sedan red jag en sväng på slingan. Fick hålla mig till skritt då det var lite lerigt men härligt vårväder! När jag kom tillbaka blev det lite trav och galopp i paddocken som faktiskt var riktigt bra att rida i.

Åkte sen hem och bytte om och sen åkte vi till Equmeds vip-dag. Det var en tjej som hette Charlotte Alhborg som föreläste om mental träning. Riktigt bra faktiskt. Tog bl a upp sådant som visualisering och att tänka rätt saker. Inte tänka t ex om man ska hoppa en bana, "bara jag inte river sista hindret", för då har hjärnan redan registrerat "riva sista hindret", och man blir omedvetet spänd och överför detta på hästen och då river man så klart. Hon var av den åsikten att hjärnan inte heller skiljer mellan verklig händelse och tänkt händelse, så om det är ngt man vill riktigt mycket så kan man tänka/öva händelsen i hjärna innan man går ut och tränar på t ex hästen. På det sättet slipper man sitta och slita i onödan på hästen och när man har övat i tanken så ska det, enl henne, gå lättare i praktiken. Man skulle även tänka på att fokusera på det man verkligen kan förändra och inte ödsla onödig energi på det man inte kan förändra. Tex om man ska tävla så ger det inte mig ngt att reta mig på att jag fick den domaren, eller varför ska det regna just nu, och varför fick jag det startnumret. Utan istället försöka förändra och påverka det jag kan. Och det är ju sådant som är bra att applicera överallt.

Igår torsdag jobbade jag hela dagen. Åkte sen till stallet och mockade först till Lorett. Tittade sedan lite med Åse när Hanna hade lektion för Tina och Mp och Emma och Ingo. Red sedan i dressyrsadeln på Lorett. Hon var fin, och nu har jag kunnat börja rida med lite längre spö. Inte för att jag behöver använda det men bra att dutta till lite med ibland. Och nu har hon nog fattat att jag inte tänker slå henne, för hon blir inte rädd. Hon var i alla fall mycket fin. Travade över fyra bommar som låg på ganska böjt spår, dessutom storhästavstånd, och hon travade så fint över dem. Red även lite förvänd galopp och hon var superfin. Känns nästan finare i förvänd galopp än vanlig, men det är för att jag sitter bättre då och har stadigare hand. Försökte sitta exakt likadant när jag byter varv, men känner att jag tappar lite då.

Idag fredag har jag egentligen lektion, och vi ska ha Susanne då Lotta ska åka till Gotland. Och det hade varit så kul att rida för henne en gång, men tyvärr jobbar jag natt. Ska snart iväg till Lorettan. Kanske tömkör henne idag.

Imorgon lördag vet jag inte vad jag ska hitta på med henne, kanske uteritt om vädret är ok. Söndag jobbar jag hela dagen och natten så då är Tina snäll och tar hand om henne.

1 kommentarer

Julia - utbytesstudent i Iowa, USA 2010/2011

11 Feb 2011 16:28

Nice update! :) btw, when we are driving to Tingsryd this summer it's enough if we drive up there on friday morning since we are going to one (or two) other meeting this summer :) looove!

Kommentera

Publiceras ej