Hoppträning

0kommentarer

Igår torsdag hopptränade jag för Hanna på Viatorp. Gick väl ganska bra. Började med att vi hoppade tre plastcavaletti som stod på tre bågar. Skulle första hoppa en och sedan lägga liten volt och sedan hoppa samma igen, och därefter likadant på de övriga två. Gick ganska bra. Lorett lugn och lyssnade bra. Jag måste bli bättre på att använda min ytterskänkel i svängen och inte svänga så mycket med handen. 

Hoppade sedan en liten bana. Började med ett rättuppstående snett igenom i höger varv, och sedan stod det två hinder med fem galoppsprång mellan på nästa långsida. Dock stod de lite på båge, så det var ganska svår sväng till det första tyckte jag. Därefter red vi längs nästa långsida en liten bit och vände sedan in snett igenom, dock ganska sent, och hoppade kombination där. Efter kombinationen var det endast ett par galoppsprång innan hörnet så det gällde att räta upp sig där så att man inte åkte av av bara farten. Lite svårt tyckte jag, måste öva balansen så klart. Sedan vände man snett igenom på nästa långsida och tog ettan från andra hållet, och sedan hoppade vi två hinder, en oxer och ett rättuppstående, på nästa långsida med fyra galoppsprång emellan, och därefter avslutade vi med att hoppa kombination, som bestod av två räcke, från andra hållet. Nu blev det kort anridning in, också det ganska svårt. Vi kom in i lite dålig galopp men Lorett tog i så vi kom bra ut. :)

Hon var lite seg i början av passet när vi red fram och även över cavalettibommarna, men när vi hoppade bana var hon pigg och framåt som hon brukar. 

I tisdags tömkörde jag henne och i onsdags red jag lite nere i viarps ridhus. Träffade på ngr nya viarpsmedlemmar som flyttat in i huset vid kyrkan i Ottarp, och de har en nordsvensk. De rider dressyr, men vill ordna en kurs till våren i  WE (working equtiation), så vi har bestämt att höras längre fram och fixa till ngt sådant, för jag och Lorett vill så klart gå en sådan kurs. Har ju varit på både Hanna och Lotta om att jag ville rida lite sådana övningar på våra lektioner.

Idag fredag är det strålande väder ute (tror jag, ser ut så från fönstret) och bara ngn minusgrad, dvs perfekt uteridningsväder, men idag börjar lektionerna i viarp så då blir det ridhus. Men hoppas att det är fint även i morgon.

Kommentera

Publiceras ej