Intensiv helg

0kommentarer

Hade skrivt ett långt inlägg igår om helgen och när jag skullle uppdatera den så krånglade internet och allt försvann!!

I alla fall, fredagen trimmade Julia lite. Jag var endast i stallet på förmiddagen och mockade box och hage. Körde sen till jobb. Julia hade ridit lite i paddocken, och hon hade även hoppat med Syrah.

Lördagen ägnades som sagt åt hopptävling hos Hästhagens RF. Även Emma och Ingo tävlade i klassen före Julia. Mysigt att vara iväg ett helt gäng på tävling. Och jag hade det så bra. Kunde fika med Åse så hjälptes tjejerna åt med framridningen. Även Tina var ju med och hjälpte till och tog fina foto.

Emma och Ingo red en superfin runda, men så stannade Ingo på SISTA hindret. Har tydligen gjort så förr. Men andra gången hoppade han det jättebra, och Emma var nöjd i alla fall. Tyvärr ingen placering med fyra fel.

Sen var det Loretts och Julias tur. Framhoppningen hade gått jättebra, som vanligt. När de kom in på banan såg Lorett lite avig ut, och de tre första hindrena fick Julia verkligen rida framåt med Lorett som stod emot lite. Men sedan såg det ut att släppa, och resten av banan flöt på bra. Tyvärr fick de en rivning i omhoppningen. Tror de kom lite nära och Julia vågade nog inte lita riktigt på Lorett så då rev Lorett med frambenen. Kombinationen gick superbra i grunden, trots att det var långt därinne, 7 meter. Den var även med i omhoppningen som sista hinder, men det var precis efter de rivit, så då klappade Julia Lorett som nog trodde de var klara, för båda saktade av och det såg ut som om de var klara. Så det gick ganska sakta mot kombinationen, och då fick Lorett in två galoppsprång. Men hon klarade det bra i alla fall, och rev inte. Och det räckte till en andraplats!! Grattis till rosett, plakett och presentkort på Kapp-Ahl!




Efter tävlingen var det bråttom och vi fick lastat av Lorett som fick gå ut nästan meddetsamma. Beslöt att hon skulle få vara ute på natten, eftersom hon stått i transporten en stor del av dagen. Sen stack jag snabbt iväg hem och bytte om och sedan till jobb.

Jobbade till söndag kl 16 och körde då direkt till stallet. Julia var där och red Syrah. Jag mockade box, hage och körde sedan Julia hem. Sedan tog jag även hand om Lorett. Orkade inte så mycket då jag var ganska trött, så det blev en kort tömkörning. Hon fick vara inne på natten.

Var ledig idag måndag och red alltså innan hovslagaren. Och hon var så superfin. Hann bara rida cirka en halvtimme, men kunde ridit hur länge som helst! Länge sedan jag tyckte hon kändes så fin när jag rider själv. Dock var hon väldigt seg till att börja med. Berodde kanske på att vi var tvungna att rida i ridhuset då det var alldeles för blött i paddocken. Tog därför ett spö, och då fick hon bättre energi. Kunde sedan lägga det ifrån mig igen.

Åkte sedan till hovslagaren. Hade gått drygt sju veckor. Han vill gärna att det går 8-9 veckor, men skorna bak började ju kännas lite lösa. Hovarna lite söndriga bak. Och det sa hovslagaren att det berodde på svamp! i hoven. Så han fick skära bort ganska mycket hov på bakhovarna, spec höger bak. För om det kommer in luft så dödar det svampen. Tydligen kommer det från marken.  Annars gick det bra. Ska försöka vänta så länge som möjligt till nästa skoning så att hoven hinner växa ut.

Kommentera

Publiceras ej