Hoppträning för Hanna

0kommentarer

Åkte och mockade efter jobb. Mockade även till Cez idag. Åkte sen hem och tog det lugnt ett par timmar, och sedan gjorde jag mig iordning för fotograferingen inför idrottsgalan. Var där och blev fotad kl 17 i viarpströjan. Därefter körde jag hem och bytte om till ridkläder och tillbaka till Lorett. Gjorde iordning henne och gick ner till Viarp. Hon var lite på tårna på vägen ner, bla körde Steen förbi med traktorn, och hon såg även farliga saker uppe på flygfältet, men när jag skällde lite på henne, så gick hon ordentligt.

Red fram självständigt. Hon kändes inte lika fin idag. Lite kantig i galoppen, spec höger. Hon kändes även lite seg. Ville dock inte ta spö, för jag ville inte ha henne för pigg till hoppningen, och där brukar hon ju alltid piggna till :).

Började med att hoppa fyra plastcavalaetti på böjt spår. Först tog vi dem två och två, och sen alla fyra. Gjorde detta i båda varven. Gick först inte så bra, men när jag skärpte till mig och började räkna galoppsprången och verkligen rida mellan bommarna, så gick det bättre. Fick in fem galoppsprång mellan varje.

Därefter hade vi en travserie på fyra? bommar, och sen en ett par meter fram var en studs med två hinder. Detta stod på medellinjen.  Eller det var först en bom på marken och sen ett räcke, men Hanna byggde snart om det till två hinder. Så jag skulle trava över bommarna, och sen skulle hon själv suga tag i de två hindrena och fatta galopp. Första gången vi kom där stannade hon när vi skulle hoppa, men jag tror att jag satt och ptrooa för jag trodde hon skulle dra järnet, men hon var ganska lugn, och då blev det för lugnt!

Sedan skulle vi hoppa den från andra hållet och då blev det en tre-studs in och sedan två ganska långa galoppsprång (för Lorett för det passade även stor häst), fram till en oxer. Ngn gång skulle vi rida rakt fram efter serien, men sedan skulle vi svänga först höger och ta en liten oxer som stod snett igenom där, och andra gången vi kom skkulle vi svänga vänster och hoppa ett räcke som stod där snett igenom. Dett gick superbra med Lorett. När vi gjort det ett par ggr höjde hon upp oxern som stod efter studsen och jag tänkte inte hoppa då, men det tyckte Hanna att jag skulle och att Lorett behövde, så då gjorde jag det! Två ggr dessutom. Och hindret var 1 meter! Lorett hoppade jättefint! Efter det skulle vi ta korta svängar till hinderna på medellinjen, men då var jag darrig i benen, och så nöjd med både mig själv och Lorett att vi hoppade över det. Ha ha, "hoppade över", kul jag var där då.  Anna-Katarina var där för My hoppade Jasmin och hon tyckte jag var modig!

Hade precis bestämt att Lorett bara ska få morot och godis i krubban och inte från händerna, eftersom hon var nafsig idag, vilket hon aldrig brukar vara, men när hon var så duktig på hoppningen så fick hon i alla fall morot efter hoppningen. Men imorgon blir det bara i krubban.

Nu ska jag strax hoppa i säng för jag börjar jobba 7:30 imorgon bitti och jobbar till 16. Ska köra förbi stallet och sätta ut vatten innan jobb. Det blir nog tömkörning imorgon, har mest ridit på sistone.

På fredag är jag ledig och då blir det städning och packning för jag åker ju till Stockholm och min kusins kalas på lördag morgon. Hemma igen måndag eftermiddag. Tina har lovat att ta hand om Lorettan lördag och söndag.

Kommentera

Publiceras ej