Eksemtäcket

0kommentarer

Mockade till Lorett på förmiddagen. Ganska kallt idag med så hon fick behålla sitt fleecefodrade regntäcke. Åkte tillbaka till stallet vid 17.  Hade tänkt rida innan clinicen med Mette. När jag höll på att göra iordning Lorett kom Åse och tjejerna. Emma skulle rida Ingo så då frågade jag Tina om inte hon kunde rida Lorett då jag var ganska trött och mådde lite dåligt. Och det ville hon. Hon red ute i paddocken och jag mockade till MP.

Ja MP som tyvärr inte verkar vara helt ok, trots att de var hos Anne i måndags och fick klartecken. Men han behöver nog vila lite till. 

Var sedan i Viarp och lyssnade på Mette. Jättebra clinic. Hon visade på hur viktig sitsen är för att hästen ska gå och röra sig optimalt. Bl a jämnt tryck i båda stigbyglar, känna båda sittbenen, inte vika sig i sidorna, och att se vägen framför sig med hjälp av magen, "ögat" i magen. Fick se en ryttare som blev longerad, och sedan red Hanna sin utbildningshäst från Flyinge, som hon för övrigt ska tävla på söndag i dressyr, och Erica red Chessie.  Under tiden de red förklarade och berättade Mette, och de fick visa lite hur sitsen påverkade hästarna, om man t ex satt lite snett. Blev sugen på att rida och helst att rida för Mette. Imorgon när jag ska rida ska jag börja med att tänka på min sits och händer i första hand, inann jag börjar dra i stackars Lorett.

Efter clinicen åkte jag tillbaka till stallet. Upptäckte att Lorett stod och kliade sig i manen, så nu har eksemet verkligen kommit. Antagligen har det kläckts en massa otäcka flygfän nu när det regnat lite. Så då fick hon på sig eksemtäcket ikväll. Men det ger ju även lite värme om det blir kallt inatt, och det skyddar henne imorgon mot sol och mygg, för det skulle bli fint väder imorgon.

Kommentera

Publiceras ej