Fin häst = glad matte!

0kommentarer

Åkte till Lorett efter jobb. Skön kväll och hade först tänkt rida ut en sväng men Lotta skulle precis rida i paddocken så då bestämde jag mig för att rida med henne. Ruby ville gärna ha sällskap sa hon. Och jag tycker det är bra att rida samtidigt som Lotta för jag skärper till mig lite och så ser jag vilka övningar hon gör.

Tog alltså dressyrsadeln och sporrar. Började med att gå med henne på grusvägen nästan ända ner till Viarp och sedan tillbaka. Började skritta lite och sedan blev det trav. Red ganska framåt. Efter traven blev det lite fram- och bakdelsvändningar och sedan blev det frisk galopp längs spåret.  Efter detta fick hon skritta på lång tygel en stund.

Därefter blev det lite galopparbete med galopp snett igenom och byte till ny galopp. Fick inte till det jättebra först, men Lotta sa att jag skulle räkna 1 2 3 och sedan byta. Och då gick det faktiskt mycket bättre. Sedan blev det lite travarbete, bla öppna längs spåret och efter cirka halva vägen så blev det skänkelvikning i sluta? öppna? fram till mitten av kortsidan.  Om man t ex kom i vänster varv så skulle man rida vänster öppna, flytta in fortfarande med vänsterställning i en skänkelvikning? (kanske heter det ngt annat?) mot mitten på kortsidan. Gick riktigt bra.

Avslutade med att rida igenom LB-programmet. Lorett var vid detta laget superfin och spänstig. Programmet flöt på ganska bra. Halterna är fina,  och volterna i galopp känns toppen. Travökningen gör Lorett jättebra,  men jag ska tänka på att inte trilla framåt. Galoppen snett igenom går också jättebra, problemet där är att kunna bryta av till trav när vi kommer till spåret. Måste träna mer på det. Ska också träna mer på skritten snett igenom, för där vill hon gärna börja trava.

Men allt som allt en superfin häst idag!  Och så är hon så mysig att hålla på med också. Humöret är riktigt bra. Den enda gång hon surar är när jag ska spänna sadelgjorden. Och det kan man ju förstå.

Borstade sedan av henne och satte på eksemtäcket och sedan var det dags för kvällshöet vilket hon uppskattade! Hon fick även lite morötter.  Hann även med att mocka i hagen innan det blev mörkt. Fem högar på en dag, dvs cirka 10 -11 timmar.

Kommentera

Publiceras ej