Intensiv påskhelg

0kommentarer

Har varit fullt upp hela påsken. Onsdagen innan påsk red jag och Helene ut. Red ner hela slingan och sedan upp runt fältet där det blev lite galopp. Lorett fortfarande väldigt lugn/seg. Efteråt åkte jag ner till Viarp och tittade när Julia hoppade Whippen. Som vanligt såg det väldigt bra ut.

Skärtorsdagen jobbade jag till halv sex så det blev ganska sent i stallet. Tömkörde i alla fall Lorett i ridhuset en stund. Hon jobbade på bra, men hade inte samma stuns i traven som vanligt. Hade ändå ett halvlångt spö i handen.

Långfredagen gick jag upp en timme tidigare då jag var tvungen att börja tidigare på jobb då vi inte hade nattpersonal. Väldigt trött då jag kommit sent i säng. Dock ganska lugnt på jobb då det ju var helg. Vid halv tio dök chefen upp vilket förvånade mig då det var helg. Men strax efter dök hela bästa stallgänget upp på jobb!! Det var Julia, Pernilla, Lotta, Åse, Tina, Helene, Sus, Susanne J och Bitte. Helt chockad över att de var där och tänkte bara "och chefen som är här!". Sedan sa de nu har presenten kommit och du ska följa med. Ännu mer chockad sa jag Nej, jag jobbar ju. Men då sa chefen att min vikarie kommit och jag visst skulle åka. Så det var bara att följa med. Fick åka med bindel för ögonen och hade ingen koll på var vi skulle. Gissade först på Flyinge faktiskt men förkastade sedan den idén. Gissade även på Tosselilla eftesom även Annika var med på presenten. Till slut var vi framme och när jag fick av bindeln var jag på FLYINGE! Och framför mig stod Hanna med en snygg häst som jag skulle få rida! Fick snabbt bytt till ridkläder som Julia hämtat hos mig och sedan fick jag en privatlektion på Kastanjegården. Red en fantastisk lektion på fantastisk fin häst som hette Nehru, 14-årig svart valack efter De Niro-Amiral, där jag fick testa lite byten i serier och även lite piaff! Allt fotades och filmades så det kommer nog här så småningom. :)  Men så här ser han ut!


Avslutade sedan Flyinge med supergod lunch bestående av tre olika sorters pastasallad och fika med goda kakor! På Flyinge hade även Anna S och Annika C anslutit då de hade närmre att köra direkt dit. Och Hanna var ju också redan på Flyinge så klart. Tyvärr kunde inte Anna E och Karin E vara med då de var på Irland och även Saga och Anna C som var i Åre. Som grädde på moset fick jag även två paket!! I det första stora som var från allihopa låg där fem muggar och fem tallrikar av finaste sort. Nämligen med hästar på! Att de dessutom var handgjorda av keramikern Anna Lindell gjorde inte saken sämre. Och efter att nu har druckit ur muggarna måste jag säga att de är supergoda att dricka ur. De väger nästan inget och tunna med fin kant. I det andra paketet som var från Cezanne! fanns det en sjätte mugg och tallrik! :)



Denna fantastiska dag avslutades med en hopplektion hemma för Lotta på Viarp med finaste Lorett. Hon var duktig och hoppade fint, men jag kände mig lite feg. Tänkte att om hon har ont någonstans så kommer hon att stoppa på något hinder men hon hoppade allt så fint. På en serie hade vi fyra galoppbommar och sedan ett galoppstrång till ganska stor oxer. Hon hoppade fint men någon gång kom vi lite för sakta in på galoppbommarna och då fick hon ta i ganska mycket för att räcka ut över oxern (det låg ju på storhästavstånd, men när vi kom i bra galopp var det inga problem. Sedan la Lotta till ett räcke efteråt som stod 17,5 meter efter och det är fyra galoppsprång för storhäst (16 meter brukar det vara för D-ponny). Så jag skulle rida på fem galoppsprång. Första gången gick ganska bra, men fick ta tillbaka henne ganska mycket och kändes trångt. Andra gången hade Lotta höjt upp både oxern före och räcket och då tyckte Lorett att fyra galoppsprång var bättre så då hoppade hon! Så det var bara att hänga med i språnget och det kändes jättebra! Men sedan fegade jag ur lite och red bara de andra hindren som serier och struntade i att hoppa hela banan som avslutning. Tyckte ändå det gått jättebra och ville inte slita för mycket på Lorett då hon ju inte känts riktigt i form och dessutom skulle vara med på måndagens påskshow med träning hela helgen. Helt slut när jag äntligen kom hem men vilken härlig dag!

Lördagen var jag ledig och det var nog tur för jag var helt trött både mentalt och fysiskt! Hade världens träningsvärk i mage och rygg. Julia hade först träning nere på Viarp med Lorett och hon tyckte Lorett kändes ok. Jag körde dem ner i transporten då det snöade och blåste! De tränade både till Grönköping och sedan till duellhoppningen som de skulle hoppa med Saga och Jordan, utklädda som Malin och Roffe.

Söndagen jobbade jag till kl 16. Åkte då direkt till stallet där Julia väntade och då red vi ut med Whippen och Cez. Skrittade först en runda ute, och sedan blev det lite i ridhuset. Cez pigg och glad om än lite hostig till att börja med i traven. Julia och Whippen såg superfina ut som vanligt. Julia hade ridit ut med Lorett lite tidigare på dagen tillsammans med Anna och Cormack. Fint och soligt väder denna dag.

Måndagen som var annandag påsk var det dags för påskshowen. Julia var nere i Viarp redan vid 10 och tränade en sista gång på Grönköpingsnumret. Därefter tillbaka till stallet och fixa allt med Lorett, putsning och förberedelser till utklädningen. I Grönköpingsnumret skulle Julia vara en överlägsen typ som skröt om allt hon vunnit och även hade egen hästskötare med sig, och i duellhoppningen skulle hon vara Roffe. Jag hade gjort en armbindel som Roffe har, där det stod "Number 1 Rolex Rankings". Hade även fixat en La Silla-logga som vi satte på schabraket precis som Roffe har. Hade även fixat musikt med Malin Baryard "do you wanna ride my horse" men inslag av kommentarer när Roffe vann EM-guld. Tyvärr hördes inte mycket av det då speakern pratade hela tiden de hoppade. Och missade att presentera dem som Malin och Roffe utan blev presenterade som Julia och Saga. Men men de hoppade fint i alla fall och snygga var dem!


Detta foto togs av Anna-Karin L.

Och även Grönköpingsnumret blev lyckat vilket jag inte trott på från början.

Detta foto togs av Anna-Karin L.

Igår tisdag var det träning för Mette. Återigen tyckte jag Lorett var lite seg, dvs utan riktig bjudning. Blev bättre efterhand, men riktigt så fin som hon brukar vara blev hon inte. Mette tyckte till en början att hon såg lite stum ut där bak, men det släppte efter en stund. Pratade efteråt med Lotta om hon ev är lite spänd i ländryggen som hon varit tidigare. Lotta sa att hon kanske haft för tunt täcke och stått och spänt sig. Jag såg också för cirka två veckor sedan att hon sparkade bakut riktigt högt i hagen vilket jag nog aldrig sett tidigare och då kan hon ju också sträckt sig. Ska i alla fall börja med att använda massageapparaten på henne nu ett tag och även stretcha henne efter ridpassen. Det gjorde jag ju faktiskt mer förra året. Annars är allt bra med henne. Tycker det går bättre och bättre i hagen med Jordan och hennes humör inne i stallet har blivit bättre.

Kommentera

Publiceras ej