Måndag 10/9: Uterritt med Julia

0kommentarer

Idag skulle egentligen jag ridit men annat kom emellan. Var i stallet vid halv ett, och började med att fylla vatten i hagen, mocka hagen och sedan boxen. Tog därefter in Lorett och började borsta henne. Samtidigt gick Lotta iväg med hö till hästarna där ute. Plötsligt hör jag en häst komma galopperande ute på gården. In med Lorett snabbt i boxen och tänker att jag ska försöka fånga in den. Då kommer den skenande runt stallet och ska försöka springa i stallet genom dörren nere vid Rubys box. Naturligtvis går inte detta i den hasigheten den har, utan halkar så klart när han svänger och springer/ramlar rakt in i den delen av dörren som är stängd. Jag bara ser hästen ramla och hör hela dörren gå sönder och glasfönstret krossas! Han försöker kravla sig upp men ramlar en gång till. Slutligen kommer han upp. Fortsätter in i stallet, men inte in i sin box som jag trodde utan springer ut genom vanliga dörrarna. Då hinner jag i alla fall ta bort elsnöret som satt fast i skon, och det slog gnistor, förmodligen från skorna. Sen sprang han runt stallet igen ut mot gödselstacken och baksidan. Jag var helt chockad. Tänkte att han, det var Romeo hade jag sett, hade slagit sig rejält, ja kanske brutit en massa. Då kommer Lotta som bara tror han sprungit runt lite. Jag berättar snabbt vad som hänt och vi ser honom utanför Whippens hage. Tar med havre i hink och lyckas få tag på honom. Vi ser att blodet rinner ganska kraftigt från ett ben, men han kunde gå på alla fyra utan synbar hälta tillbaka till stallet. Fick ringt veterinär, Caroline och Margareta som kom snabbt och Lotta la tryckförband. Tydligen hade han sparkat mot hästen i hagen bredvid varvid han fastnat i eltråden som då gick sönder och fastnade i skon. Detta skrämde honom så mycket att han först sprang runt i hagen men sedan hoppade över! Tycker synd om Margareta som haft mycket olyckor med sina hästar.
 
Jag skippade så klart min ridning och hjälpte Lotta städa upp glassplitter. Dörren får nog en snickare komma och laga. Hela karmen upptill var söndrig. Veterinären fick sy hans sår på benet, som kanske kommit från glasskärvor, och han fick lugnande och smärtstillande. Han såg sned ut i korset så något mer har nog hänt. Vet ej säkert än, då jag sedan fick köra för att åka och jobba. Men när Julia sedan kom och skulle rida Lorett vid halv sex så var fortfarande veterinären kvar. Förmodligen är han ändå ganska ok med tanke på hur det såg ut när han ramlade. Usch, vilka krafter det finns i hästar när sådant här händer.
 
Pratade i alla fall med Julia nu ikväll och hon hade ridit nere vid dammen. Lorett hade varit väldigt pigg, men inte så konstigt med tanke på att hon vilade igår och i förrgår var det ju bara lite barbackaridning.

Kommentera

Publiceras ej