Avelsbedömning!

0kommentarer

 
 
Nu har Lorett blivit bedömd av Per Pileryd via Hippson. Här finns allt där det även finns en hel del kommentarer. Men han skrev så här. 
 

Per Pileryds omdöme & avelsrådgivning:

 

TIGGELBERG LORET
New Forest ponny
e. Lorenzo u. Hunzehoeves Silver e. Elegant


Hej Jonna!


Nu har du givit mig en uppgift som är lite utanför min vanliga hästvärld, men jag ska göra så gott jag kan. Jag började rida på ett gotlandsruss och red henne under flera år, alltid utan sadel och med ett helt flygfält (gräsfält) att galoppera på. Sedan hoppade jag lite med en connemara och en gång red jag en hubertusjakt på en fjording. Helt underbart med en glad, bockande ?liten?  häst under mig. 

En höjdare för mig är att varje år få se de bästa tyska ridponnyerna göra upp i dressyr och hoppning under Bundeschampionat i Warendorf. Bra hästar är bra hästar oavsett storlek och jag gillar alla raser.

Jag förstår att ni vill ta föl på Tiggelberg Loret. Interiören är alltid det viktigaste och hon verkar ha rätt inställning. Hon ser ut att hoppa i en bra form och har fina resultat. Viktigt är också att hon har bra ridbarhet.

 STOETS EXTERIÖR: Tycker jag är bra. Ryggen är stark och hon har också starkt njurparti och ett bra kors, vilket bidrar till att hon har lätt för att fysiskt tillgodose ryttarens önskemål. Halsen kanske är lite kort och brett ansatt men överlinjen är bra, vilket återigen ger bra balans och ridbarhet. Hennes huvud är vackert. Manken och sadelläget ser också bra ut.

HINGSTVALET: Det är inte så lätt att nå målet ca. 160 cm direkt. Det kan ta två generationer. Jag hade satsat på en hopphingst med bra exteriör och rörelser, men tyngdpunkten ska vara hoppning. Hingsten får gärna vara stor. Mina tankar går till Hip Hop som har allt på min önskelista och kommer ur en mycket förärvningssäker stostam. Niveau är också en kandidat där det berömda Voltaireblodet slagit igenom. Bägge har utmärkta bruksprov och är mycket framgångsrika i sporten och i aveln har de redan visat sig vara bra.

 Magic Park kan också vara en kandidat. En riktig atlet med bra exteriör och goda gångarter och han har visat prov på både kapacitet och rätt inställning. Vår egen Capriano hade passat utmärkt exteriört och han rör sig som en bra dressyrhingst med tre bra gångarter. Han lämnar också stark överlinje, lagom långa halsar och vackra huvuden. Hoppningen är också bra men de tre andra jag nämnt har kommit längre i sina karriärer och är också något större.

 Apropå betäckning av ponnyston med halvblodshingst. Som hingsthållare nekar vi aldrig ston av andra raser. Vi på Ängagården anser att var och en har rätt att avla efter sitt eget huvud. Det är det som ger en mångfald som är så spännande.

 

Jag och Julia har ändå bestämt nu att det blir Canterbury. Han passar in på de kriterier som Per Pileryd trycker på. Hopphingst, bra exteriör och bra gång.

 

 
 
Tror det kommer bli ett fint föl! Helt säkert tror jag att den kommer att bli brun. Och Canterbury verkar ha samma fina rödbruna färg som Lorett. Vi hoppas på ett sto. Lorett har ju haft två hingstföl tidigare så det kunde ju vara dags. Planerar in att åka till Gränsbo för insemineringen och det bör bli i mitten på maj om jag räknat rätt på hennes brunster. 
 
Canterbury 6 år, landeschampion i hoppning.
 

Kommentera

Publiceras ej