Intensiv helg

0kommentarer

Började lördagen med att åka till Lorett tidigt. Träffade Suss i stallet då vi skulle rida ihop. Fast först var jag ute i snöyran och satte fast linorna i Loretts hage som blåst sönder i stomen. Steen höll på med det men han hade många hagar att fixa så då fixade jag i alla fall Loretts hage. Var sedan iskall men blev varm så fort jag började rida barbacka på Lorett. Hon kändes framåt och fin. Hon känns alltid bättre när det är fler hästar i ridhuset och denna förmiddag var vi fyra stycken. Efter ridningen broddade jag Lorett, vilket inte var med i min plan men behövdes då det var glashalt ute. Tog drygt 40 minuter då broddhålen var fulla med hårdpackad lera. Åkte sen snabbt ner till Viarp för att hjälpa Stella lite på hennes ridning. Fick upp henne på hästen och stannade en liten stund och tittade. Såg riktigt bra ut tycker jag. Åkte sen tillbaka till stallet och mockade snabbt. Sedan hem för lite klädbyte och sen körde jag ner til Flyine som hade öppet hus och jumarknad. Jag började med att lyssna på en jättebra föreläsning som handlade om inridning och inhoppning av den unga hästen. Sedan var det clinic i stora ridhuset med AnnCatrin Carlsson som visade hoppning från unghäst till äldre. Även den jättebra. Passade på att äta lunch på läktaren, jättegod fisksoppa. Smällde också i mig kaffe och en lussekatt. Sedan tittade jag även på när de visade hur man tränar hästarna på ett bra sätt. För man vill ju träna dem tillräckligt mycket,men inte för mycket. Då använder man pulsmätare på hästarna. Deras vilopuls ligger på 30-40 och maxpulsen på 240 (om jag minns rätt) Detta innebär att hästar har en mycket högre arbetsförmåga än människor. Mätaren visade sedan hur mycket procent av maxpulsen hästarna kom upp i. När de galopperade runt ganska friskt var de ändå bara uppe i max 60%. Via pulsmätaren kunde man också se hur pulsen steg mer eller mindre på dem när de blev rädda för något. Detta visades genom att de skulle gö över ett vitt plastskynke på marken. Ingen av hästarna ville men den som slängde sig mest hade faktiskt ngt lägre puls än den som visade minst rädsla. Intressant faktist. En sådan pulsmätare kostade visst runt 1000 kronor och det tyckte han som höll i clinicen (veterinär Per Michanek) var väl investerade pengar. 
 
Efter Flyinge åkte jag och Julia till HFRK för att se finalen av SRT. Mötte upp Åse, Tina och Emma utanför. Blev en jättespännande final med mycket duktiga ekipage där hela 13 st av 20 gick till omhoppning. Där vann blott 19-åriga Nicole Holmén efter en flat out till sista hindret som var en jätteoxer. 
 
 
Efter prisutdelningen åkte jag hem fast först åkte jag inom Lorett och fixade till henne. Var då -7° men härligt då det var snö och vindstilla. Hon fick ha sitt 100-gramtäcke över stalltäcket istället för det tunna.  
 
Härlig hästig lördag!
 
Söndagen började med mockning av box och hage, sedan blev det ngr timmar på jobbet, och på kvällen red jag en sväng barbacka i ridhuset. Nu var vi helt själva och inte lika kul då tycker Lorett. Hoppas vädret snart blir bättre så vi kan rida ut igen. Snön regnade i alla fall bort denna söndag som slutade på 5 plusgrader. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej