Ännu en tidig morgon

0kommentarer

Ja då sitter man här igen och väntar på att smärtan ska släppa. Har haft mer ont sista veckan men enl röntgen i torsdags ser allt fortsatt stabilt ut. Har nu googlat runt lite och hittat en del info. Bl a en blogg av en tjej som för ett år sedan ramlade ner från en klättervägg och fick typ samma skada som jag. Skrev till henne på hennes blogg med lite funderingar och lite klagande (till ngn som förstår hur det är) och fick svar direkt. Hon skrev så här
 
Oj vad jag känner igen mig i det du skriver! På pricken exakt lika symptom. Jag var tvungen att ha korsetten även på natten ett bra tag, hade även en duschkorsett så var aldrig utan. Vaknade många nätter/tidiga morgnar med grym smärta, satt i nästan alla tre månader jag också hade korsett men försvann till sist. Åt 2 citodon + 2 alvedon 3-4ggr om dagen rätt länge och fick även två olika sorters morfin att ta vid behov. Klaga på du, jag vet hur vidrigt det är. Jag har fortfarande en del bekymmer om jag gör något för länge, ligger still alltför länge eller framför allt sitter ner för mycket. Annars mår jag prima och kan göra allt jag vill! Dra gärna iväg ett mail om du vill ventilera något,. 
 
Känns skönt att kunna ställa lite frågor till någon som varit med om ungefär samma.  Hennes blogg finns här https://busbaloo.wordpress.com/ och vill man enbart läsa om hennes skada så kan man välja katergori kotkompression
 
Hittade även informationsblad från både Salhgrenska och även Helsingborg hur man ska göra när man har en korsett och en ryggskada men någon sådan har inte jag fått. Tycker överalag att jag fått lite info. Får nog ringa dit på måndag och få ny telefontid. I  infon stod bland annat  
 

Att nå
Organisera om i köket så att arbetet underlättas. Placera köksredskap och
matvaror i lämplig höjd så att du undviker att böja ryggen.
Tänk på att placera dina kläder i garderoben så du lätt kan nå dem.
Griptång kan användas för att nå bättre.
Bilåkning
Rådgör med din läkare om när det är lämpligt att börja åka bil.
Gör så här: Skjut bak passagerarsätet och luta ryggstödet något bakåt.
Sätt dig ner på sätet och lyft sedan in benen. Har du svårt att sitta för att
sätet är kraftigt skålat kan en kildyna användas.
Balans mellan aktivitet och vila
Det är viktigt att successivt utöka aktiviteterna i hemmet. Du kan klara av
lättare hushållssysslor när du kommer hem från sjukhuset, t.ex. att laga
frukost, enklare måltider, dammtorka. Promenader är bra träning att börja
med och utökas efter förmåga.
Det är också viktigt att vila mellan dagens aktiviteter för att orka med och
förhindra smärta. Dela upp dagliga aktiviteter i kortare pass och försök hitta
en balans mellan aktivitet och vila under dagen.
Arbetsterapeuten på sjukhuset hjälper dig med träning och du får råd och tips
i utförandet av personlig vård och vardagsaktiviteter. 

Om du är ensamboende har du rätt till
hemtjänst för detta. Kontakta biståndsbedömare i din kommun.

Och från Helsingborg står det

Du bör undvika att sitta på vanligt vis några längre stunder. Endast kortare stunders
sittande, exempelvis vid toalettbesök och måltider är tillåtet.
Då bör du sitta på förhöjd stol eller på en så kallad arbetsstol.
Efter utskrivning kan du behöva vissa hjälpmedel hemma, exempelvis vinkelställbar
toalettförhöjning, duschstol, arbetsstol, förhöjningsklossar till sängen, griptång och
strumppådragare. Dessa hjälpmedel ombesörjs av din hemkommun.
Bilåkning bör minimeras under läkningsperioden.
Vid nödvändiga transporter bör du sitta i passagerarsätet med sänkt ryggstöd.

Jag har varken hört ngt om bilåkning, arbetsterapeut  eller hjälpmedel. I infon finns även beskrivet med bilder hur man bäst utför vissa sysslor som t ex att ta på strumpor vilket är mycket svårt. Hade varit bra att sett allt detta redan för fyra veckor sedan. Känns som att jag gjort mer än vad jag borde och kanske på fel sätt!

Oj, blev ett megalångt inlägg om mig själv.  Nu till hästarna vilket är det bästa. Så glad jag har kameran hos dem nu när jag inte kan vara där så mycket. Är jobbigt att vara i stallet när jag inte kan göra ngt. Och ser så mycket jag vill göra. Men det får vänta till vårkanten.  Men det verkar som att jag måste fortsätta ta det lugnt med ryggen även ett bra tag efter dessa tre månader. ;( 

Denna veckan har Lorett och Juliett varit i ridhuset vid två tillfällen och sprungit av sig lite. Åse red Lorett en dag och Tina tömkörde i torsdags. Idag lördag har Julia kommit hem och det är så skönt. Nu kan jag släppa oron på hästarna på ett helt annat sätt även om jag vet att de blir omhändertagna bra av alla snälla i stallet annars. Men det är ju skillnad att hjälpa någon annan än att ta hand om sina egna.  

Ringde igår en som heter Agneta och bor i Kågeröd. Har fått tips om henne av Anette WJ om att hon har bra sommarbete. Måste ju skicka iväg Juliett i sommar fast jag egentligen inte vill. Men för hennes skull måste jag. Hon verkade trevlig och vi kan komma dit och titta vilket vi så klart ska göra först. Hon har bete för ston i olika åldrar och det brukar börja i slutet av maj eller början av juni. Får lägga upp en plan i vår om avvänjnng men det får bli så sent som möjligt. Tror dock inte det blir ngr problem. Fast de kommer nog att sakna varandra. Aldrig förr sett Lorett vara så mysig med en annan häst. Får hoppas det håller i sig när hon kommer tillbaka till hösten. 


Foto från natten.. Juliett har börjat ligga mitt i boxen vilket gör att det blir väldigt lite plats över till Lorett. :(


Två söta hästar i ridhuset igår. De har precis lika vackra huvuden och fina ögon tycker jag. Dock ser Juliett väldigt oborstad ut. Får bli lite mer borstning denna veckan då Julia är hemma. :)

Kommentera

Publiceras ej