25 januari

0kommentarer

Gått en tid sedan jag skrev sist. Vi kämpar på med jobb, hästar och oss själva. Julia har haft stora problem med en tå ända sedan i somras, men nu verkar hon äntligen ha fått bukt med den efter ett litet ingrepp. Själv har jag haft problem av och till med en tumme och igår blev det operation av den. Värsta av allt är att läkaren inte tycker jag ska vara alls i stallet pga infektionsrisken innan såret är helt läkt. Ja ja får väl se hur det går! Som tur är är Julia ledig en hel del nu. Dessutom har vi båda varit förkylda och hängiga. Men hästarna mår toppen, vågar knappt skriva det förstås!  Juliett fortsätter som innnan. Blir väl lite mer med henne framåt vårkanten. VI var nere med henne och Lorett, som jag red samtidigt, i Viarps stora ridhus och longerade henne. Gick jättebra. Första gången hon var i ett annat ridhus än vårt eget! Så skönt att vi har tillgång til viarps ridhus. Vårt eget är altid fullt med folk som rider och det hålls träningar hela tiden så det blir lite bökigt med en unghäst. Så viarp är superbra åtminstone på helger när det är ledigt där kvällstid. Jag red som sagt Lorett och hon kändes superfin. Detta var i förrgår så sista gången jag fick rida henne på två veckor. ;(  Hon är så himla fin och mjuk att rida, och lagom framåt. Det är bara när jag rider lektion med andra hästar som hon blir lite för pigg och då bllir väldigt stark.  Men det blir hon aldrig när jag rider själv. Julia har hoppat lite med Carado. En kväll förra veckan var hon nere i VIarp med honom och hoppade och det hade gått så bra. Nu vill hon tävla hoppning med honom i Viarp om tre veckor när det är en lokal tävling här. Får se om passet hinner registreras tills dess. Har skickat in det till ASVH då han är importerad från Danmark och alla importhästar måste registreras i Sverige.  De har också hunnnit med en träning till för Rose M och hon tyckte Carado hade gjort framsteg på bara de 2-3 veckor som gått sedan sist. Så det var ju kul.  Julia kunde också sitta ner i traven på honom stundtals.  Jga har ridit två ggr lektion med Lorett. Förra fredagen dvs den 13 januari gick det jättebra. Vi var då i stora ridhuset och red ganska mycket skänkelvikningar vilket Lorett gjorde strålande. I onsdags var vi i lilla ridhuset som vanligt och det känns så trångt där. Dessutom var det i princip bara öppna vi red och både jag och Lorett har svårt för det så det passet kändes mindre bra! Förra helgen var jag med Micke, Suss, och Helene nere i VIarp och på lördagen var vi i stora ridhuset och hade lite "hoppning", typ små kryss och bommar på marken. Fullt tillräckligt för mig! Söndgen var vi i lilla och då byggde Sus uppe en slags bana, typ caprilli. Var jättekul och Lorett kändes så mjuk och fin. Denna helgen jobbade jag + var förkyld så blev inte så mycket, men red lite hemma ändå och Lorett kändes fin då med. Julia har också ridit Lorett några gånger då jag jobbat. Är nog bra att hon rider Lorett före Carado ibland för den gången hon gjorde det så kunde hon sitta ner i traven mycket bättre på Carado! Igår tömkörde hon Carado och sen red hon Lorett. Lorett hade känts mjuk och fin tyckte hon och det var ju bra. Det var ju igår jag opererades men jag hann mocka på morgonen innan, men ingen ridning. 

Lorett på väg hem från Viarp.
 
Tyvärr kommer våra hästar in ganska tidigt på vintern men nu när vi har två kan de gå kvar ute lite längre vissa dagar när vi har tid och är där och kan ta in dem lite senare.  Tyvärr åker Carado in då han går ensam i en hage långt ifrån Lorett och Juliett. Fast någon dag släppte vi ut honom i hagen bredvid dem när de andra gått in och Juliett tyckte det var mycket spännnande!
 
Tar på  krafterna att busa i hagen! Och kanske att växa också! Hon ligger ju mycket mer än Lorett. Tar gäna en timme på kvällen och nattetid sover hon i princip 6-7 timmar. Lorett brukar ligga någon halvtimme runt midnatt, och sen står hon fram till 3-tiden då hon lägger sig ner cirka 2 timmar. Ja jag har koll på dem. :) 
 
De dagar Julia jobbar så får antingen Carado vila eller så tömkör Lotta honom. Han har blivit så mycket starkare på dessa två månader hon ägt honom. I början gick han i korsgalopp, eller bytte galopp hela tiden. Nu går han stadigt och fint. 
 
Stilstudie på Juliett när hon longerades i vårt ridhus. Fick tyvärr ingen film eller foto när vi var i Viarp i förrgår eftersom jag själv red. Men det var synd för hon visade upp riktigt fin trav och galopperade fint. Gör allt på kommando nu så det kommer att bli bra när hon ska ridas in!
 
Tar ju också hand om en vildkatt och har gjort en låda där han ligger och sover varje dag eller natt. Är först en fårskinnsfäll och sen en fleecefilt. Var egentligen granntjejen som började ta hand om honom för kanske två år sedan och har matat honom varje dag. Men hux flux flyttade hon ifrån sin pojkvän så nu får jag ge honom mat istället. 
 
Min tumme är väl inpackad!  Blivit sjukskriven drygt två veckor. 

Kommentera

Publiceras ej