Uteritt

0kommentarer

Idag åkte jag till Lorett vid 12-tiden. Tog av henne täcket direkt, då det var fint väder, och mockade både i hagen och i boxen. Ska försöka hålla efter hagen ett par ggr i veckan, nu när den är fin. Härligt väder idag, så det blev en uteritt.

Skrittade iväg förbi läskiga huset och upp vid vägen. Tog ett skutt över diket (vilket hon inte är rädd för, annat var det med diket i Dagstorp!), och skrittade ner mot dammen. Väl där tänkte jag travat och galopperat runt men fick mest skritta. Hon var nämligen så spänd hela tiden, så jag fick inte till ngn bra ridning alls. Både traven och galoppen kändes spänd och otatisk. Så vi skrittade runt ett par varv i stället. Försökte göra halt och stå still emellanåt, men se det ville hon inte alls. Då började hon snurra eller backa istället. Antingen får jag rida med sällskap om det ska bli annat än skritt eller så får jag rida dit varje dag så hon vänjer sig och kan börja slappna av.

Så när vi kom tillbaka till stallet fick det blir 10 minuter trav och galopp på utebanan så att jag fick rida till henne lite. Och där kändes hon fin igen!

Härligt väder som sagt och både jag och Lorett var lite svettiga trots all skritt. Släppte ut henne i hagen igen utan täcke då de fick sitt em-hö ute idag. Första gången i år tror jag.

Sen fick jag köra till jobb. Hon får vara utan täcke nu. Jag kör inom stallet imorgon när jag kör hem från jobb, vid 8-tiden, och om det är dåligt väder då, tar jag på täcke.  Nu när klockan är 20 är det 13° ute. Skönt!

Kommentera

Publiceras ej