Summering av helgen i Tingsryd

0kommentarer

Ja så var vi hemma igen, och fötterna fulla med myggbett. Vaknade kl  3 inatt och kunde ej sova pga kliande. Fick gå upp och sätta på kortisonsalva och så hade jag Tavegyl hemma som är mot klåda så nu blir det en sådan kur!

På fredagskvällen red Julia barbacka ner till sjön. Där gick de ner i sjön och plaskade vilket även Emma och Tina gjorde med Lorett. Mysigt. Sedan åkte vi till stugan och grillade på engångsgrill. Mysig kväll.

Lördagen startade bra. Det hade regnat under natten, men nu var det uppehåll. Denna dag var det två klasser, LB och LA. Julia red fram ordentligt och Lorett kändes superfin. Hon startade i slutet och jag pratade med en mamma vars dotter ridit tidigt som sa att det varit trångt i en av kombinationerna och därför rivit utsprånget. Jag tänkte bara att det var ju bra eftersom Lorett är lite kort i galoppen och brukar ha svårt att räcka till i kombinationer och sa inget till Julia om det.

De startade superbra. Lorett såg taggade ut och det flöt på och första kombinationen gick superbra. När de kom till andra kombinationen som var nästsista hindret hade Lorett fått upp en bra galopp, och kom in så bra på a-hindret att det blev alldeles för trångt till b, vilket medförde att stackars Lorett inte hade ngn plats att hoppa på. Hon försökte hoppa men det gick såklart inte när de var mitt i hindret så att säga, så hon rev ju allt och Julia ramlade av :(

Så himla tråkigt på en så fin runda! Arg var jag på mig själv att jag inte sagt ngt till Julia om kombinationen,  inte säkert att det hjälpt,  men kanske. Stackars Julia slog svanskotan lite, men Lorett såg ok ut.

Jag sa att hon kanske skulle skippa nästa klass och vänta till dagen därpå, men hon ville i alla fall rida fram till den och känna hur det kändes. Både med hästen och svanskotan.

Mellan klasserna hann vi med en sväng till Börjes för Julia var ju tvungen att ha ett par nya vita ridbyxor då det enda par hon har, blivit smutsiga då hon ramlade av. Hon hittade ett par jättefina från Kingsland, så det var hon nöjd med. 

När det var dags gjorde vi iordning Lorett och Julia red en sväng i skogen. Sedan var det dags för framhoppningen. Och den gick jättebra. Lorett hoppade fint hela tiden. Då bestämde Julia att i alla fall gå in och testa banan. Hon ville hoppa ett par hinder och skulle ev sedan utgå. Första hindret stod precis vid utgången, och när de kom där så stod Lorett emot på direkten och Julia försökte gå på henne men hon nitade, och Julia ramlade av igen!! Dock på fötterna denna gång, då de inte hade så hög fart. Så tråkigt! Julia var arg, ledsen och besviken vilket man kan förstå. Vi gick direkt ner till framhoppningen som nu var tom, och testade ett par språng där, vilket gick lekande lätt. Man fattar sig ej på hästar.



På kvällen var det ryttarfest med tacobuffé men den var en besvikelse. Dåligt med grönsaker och ngn veg-mat till mig hade de inte lyckats fixa. Jag fick tillbaka mina pengar, men de andra åt tacon. Sedan tog tjejerna hand om Lorett, gick en sväng med henne och därefter kvällsfodrade, och jag och Åse åkte och köpte falafel åt mig. Sedan möttes vi i stugan. Hade lite lördagsmys och tittade när Roffe hoppade i Portugal live på Eurosport via datorn. Detta gjorde vi utomhus då det var en skön kväll, men det var då jag blev myggbiten.

Söndagen gick alla upp vid 8,  jag hade dock varit uppe sedan 6 och varit och morgonfodrat Lorett såklart, åt frukost och sedan packade vi ihop allt i stugan. Vi andra gick sedan till Lorett medan Åse var snäll och städade klart det sista i stugan och checkade ut. Nu var det dags för B-finalen som skulle gå i LB.  Julia red fram ungefär som på lördagen. Lorett kändes jättefin tyckte Julia och skojade(?) om att hon nog fick bli dressyrhäst! På framhoppningen kändes även Lorett jättefin, och gjorde jättefina hopp. Inga problem där inte! Men när hon kom in på banan och Julia bara red runt lite där inne, så ville Lorett inte gå fram till kombinationen som stod vid utgången, där ettan hade stått dagen innan i LA;n. Fick säga till henne på skarpen. Sedan fick de startsignal och början gick bra, men där de kom till kombinationen, som var ungefär i mitten, lade Lorett in bromsen igen!! Men nu satt Julia kvar och blev arg, Även jag blev arg på Lorett som stod precis vid kombinationen utanför staketet. Lorett fick två rapp med spöt, och sedan vände Julia om och hoppade kombinationen bra. Fortsattte sedan resten av banan utan stopp. Dock blev det en rivning på nästsista hindret, men Lorett var lite spänd, och Julia var ju på henne lite. Men det gjorde inget för vi var glada att de kom runt och när de var klara fick Lorett klapp och godis. :)



Jag tror att Lorett blev lite ängslig inne på banan efter kraschen i kombinationen på lördagen. Och dessutom har ju varken Lorett eller Julia varit ute på tävlingsbanorna på nästan ett år. Fast att Lorett hopptränat hela tiden och är i fin form, så blir det en annan sak när det är tävling. Så det som behövs är tävlingsträning tror jag, så det löser sig nog. Så vi ser TIngsryd som en träningshelg, och en mysig och rolig sådan har vi haft. Lorett har i övrigt skött sig exemplariskt. Hon är så snäll att ha med sig. Stått fint i transporten och varit nöjd med att stå i boxen i tre dagar. Hon är ju van att gå ut varje dag i hage annars. Vi har såklart varit ute och gått med henne, men det är ju inte samma sak.

Jättekul att även Åse, Emma och Tina var med. De gjorde helgen perfekt!

När vi kom hem igår kväll fick Lorett gå ut meddetsamma. Jag hade ju trott att hon skulle få stå inne på natten, eftersom hon inte har ngn häst som går i hagen bredvid på natten, då Misty åkte hem i torsdags, men nu var Pluto där. Han hade visst skadat ögat på betet och därför kommit hem till Lotta. Så nu gick han i hagen bredvid. Jag trodde att Lorett skulle visa ngn reaktion på ny kompis, men hon var så lycklig att komma ut och äta lite gräs i sin hage, så hon tittade inte ens på honom. Bara började äta på en gång!

Kommentera

Publiceras ej