3 dagar

0kommentarer

Åkte till stallet vid halv fem-tiden eftersom jag skulle rida för Mette 17:20. Mockade lite snabbt och tog sedan in Lorett. Hon fick stå en stund i boxen medan jag hämtade fram sadel, träns, benskydd, hjälm, sporrar, handskar och chaps.

Jättefint väder idag, så träningen var i paddocken, och det var skönt. Lotta red precis före mig på Didde. Hann rida fram lagom mycket, lite skrittarbete, trav och galopp. Började med att trava på volten och få Lorett att böja sig. Hon kändes fin och mjuk och lagom framåt. Red lite övergångar, och lite förflyttningar. När jag rider längs spåret ska jag ha henne böjd och formad och flytta för innerskänkeln, tex i  höger varv ska jag flytta henne för höger skänkel. Sedan kan jag vända in från diagonalen och göra skänkelvikning snett igenom, men då ska hon vara rak i kroppen och endast ställd ifrån rörelseriktningen. Gick riktigt bra. Jag måste tänka på att sitta rakt över henne och flytta henne med mig i rörelsen. Ha blicken dit jag ska.

I galopparbetet kändes hon lite spänd först. Det var en till ryttare som red inne på banan och jag blev lite störd av henne. Tyckte att hon red där jag red hela tiden så jag höll mer koll på henne och tappade koncentrationen ett tag. Men Lorett kändes ändå fin. Jag ska även tänka på att sitta över bakben och rumpa på henne, jag har en tendens att lätta lite i sadeln. Jag ska också tänka på att ha lugna händer, även när jag inte tycker att det känns bra. Vara noga med att rama in henne, dvs inte glömma mycket ben!

Efter galoppen var hon superfin i traven. Fick till en sådan härlig maffig trav där man bara sitter och håller lite i henne.  Sedan var vi klara. Travade av henne och fick henne ganska avslappnad. Nästan bättre i höger vav än vänster idag.  Gick med henne en liten sväng på grusvägen som avskrittning.

Hann släppa ut henne en 45 minuter till innan det var dags för alla hästar att komma in. Skönt för henne att strosa av lite ute då hon blivit lite svettig. Lät henne gå den lilla stunden utan eksemtäcke då det börjat blåsa väldigt mycket, så då borde det inte finnas ngr mygg. Och solen hade dessutom också gått i moln vid detta laget.



Gjorde klart allt i stallet. Tvättade hennes vita benskydd och hennes vita schabrak så det är rent till torsdag. Mockade också i hagen.

I morgon rider Tina henne och efteråt ska jag bada henne så hon är fin till på torsdag.

Och nu är det tre (3!) dagar kvar till fredag!

Kommentera

Publiceras ej