Lördag 30 juni

0kommentarer

Ja så var det redan lördag och min kurs var slut i torsdags eftermiddag. Är jättenöjd med kursen. Har varit jätteroliga dagar. Bra träning, härlig miljö, bra kurskompisar, god mat, och att spendera 4 dagar iväg med Lorett har varit toppen. Som vanligt har hon skött sig jättebra. Både när vi tränat och övrigt. Dock har hon haft mycket eksem, men det hade hon ju redan hemma. Har smort henne så gott det går och täcket på såklart. Förhoppningsvis är både jag och Lorett friska och krya nästa år, för i så fall blir det en repris på detta. Träningen gick i alla fall bra. Sista dagen hade vi som en liten tävling i WE, och Lorett blir ju lite taggad men hon har varit så fin. Fick mycket beröm för henne. Kul att höra. Inte ofta någon påpekar sådant. Men hon var fin i modellen, fina gångarter! (när hon väl kom upp i fronten), och väldigt lydig. De trodde också hon var runt 10! Och inte 20 som hon är. Hon var äldst i gänget men den som var piggast och spänstigast.  Avslutade som sagt eftermiddagen med denna tävling och sån tur vi hade så kom Julia lagom till den och tittade på oss. Sedan var hon snäll och packade in alla Loretts grejor i släpet och körde hem med Lorett. Jag stannade kvar en liten stund till för eftersnack och packade ihop mina grejor och sen körde jag också hem.
 
Väl hemma gnäggades den en del av både Lorett och Juliett. Glada att träffas igen! Juliett hade redan kommit in men jag släppte Lorett direkt i hagen och hon travade/galopperade ut i sin fina hage, och sen kom Jula med Lorett. De började klia nästan direkt! Skönt att vara hemma och ordningen återställd. Julia var snäll och hjälpte mig packa upp allt. Körde sedan henne hem då hon ställde bilen hos sin far då hon skulle iväg på semester till USA dagen efter. Var själv hemma vid 21.  Härligt att komma hem. FIck vattna alla blommor ute då det varit jättevarmt hela veckan. Torsdagens temp läg på nästan 30 grader!
 
Igår fredag var stora tvättdagen, både mina saker och Loretts. Mockade också hagen ordentligt. Tog även två skottkärror i Carados hage. Hans sår är snart läkt nu men lite kvar. Veterinär Anna kom också en sväng då jag är orolig för Julietts ben som ju svullnat upp och det´har nu suttit i nästan två veckor. Anna kände på bulan/svullnaden både före och efter vi longerade henne och hon tyckte inte hon var öm. Tyckte inte heller hon såg halt ut så det var ju positivt. Så hon tyckte inte ultraljud behövdes just då utan att vi avvaktar med det till den tiden vi bestämt sedan innan. Dock ska vi höra av oss om hon blir halt eller öm. Juliett har förresten varit en stjärna de här fyra dagarna Lorett varit borta. HOn har ju aldrig varit själv hemma utan Lorett,  men det har gått så bra så. Skönt!
 
Lorett fick också vilodag igår fredag. Men idag lördag får det bli lite ridning. Kanske uteritt. Men får passa skorna noga denna gång!

 
Här kommer lite bilder från veckan.
 19 vuxna höns, 29 kycklingar och en tupp fanns på gården! Så fina och vi fick en lektion om dem av 14-åriga dottern i huset.
 
Tisdagskvällen åkte Sara, Kari och jag in till restaurang Italiano i Hörby och käkade pizza. Fantastiskt god!
 
Nyharvad fin ridbana. Här red vi dressyr alla dagar utom torsdagen då det var så varmt och dammade mycket så då red vi dressyren nere på gräsbanan. Mycket bättre. Red bl a öppna, sluta, öppna på rak linje innanför spåret. och även sluta, öppna, sluta. Svårt!
 
 
Onsdagkvällen grillade vi med familjen, dvs Ewa som höll i kursen, hennes man Nils (som var den som lagade våra fantastiska vegetarska luncher), och deras dotter Alva. Det var jag, Sara (frisör från Karlskrona), och Kari från Eslöv. Christina som bodde nära och inte bodde över var också med.
 
 
En sväng runt gården innan dressyren blev det varje dag.
 
 
Veckogamla kycklingar med mamma höna och pappa tupp! Det är så här man vill se djur! Och vilka fantastiska ägg de ger oss när de får leva så här!
 
Delar av gänget torsdag eftermiddag! Tränare Ewa på marken.
 
Kari på Quillo, jag på Lorett och Sara på sin frieser/ardenner Freja!
 
 
Höns i hagen var ok tyckte Lorett. Brukar ju ha fasaner i sin. Men inne i stallet var det mysko.
 
Så här fint hade vi det! (tack vare Julia)
 
Här var jag! Dock hade Snapchat, konstigt nog, inte koll på att jag satt till häst!
När de är alldeles nykläckta får de vara i bur med sin mamma några dagar.

Igår åkte Julia iväg på drygt två veckors semester till USA, så nu har jag koll på tre hästar igen. Men som tur är har Julia fixat andra som mockar åt Carado. Så jag ska kolla till honom, sköta såret, ge vatten i hagen etc etc.

Kommentera

Publiceras ej