Mysig stund i stallet

0kommentarer

Antingen var Lorett på extra bra humör idag eller så har jag äntligen kommit på hur Lorett vill bli borstad och klappad. Upptäckte nämligen att om jag borstade väldigt sakta och försiktigt, och samma när jag klappade, så stod hon faktiskt och njöt! Jag fick också vara mycket varsam när jag la till borsten eller handen på henne. Om jag gjorde som jag brukar så surade hon till direkt, men om jag gjorde det mycket försiktigt så gick det hur bra som helst. Riktig primadonna det! Får se om det håller i sig. Men det var mysigt att stå och borsta henne idag när hon verkade uppskatta det. T o m när jag skulle spänna sadelgjorden så gjorde jag det ännu försiktigare än vanligt, och samtidigt försökte jag klappa henne, och då var hon inte lika sur som vanligt. :)

Red sedan i ridhuset. Ganska kallt och blåsigt även idag. Hittade en gammal dressyrövning vi gjort en gång med Hanna, som jag skrivit ner, och det red jag efter. Efter framskrittning, började jag med skritt på kort tygel, med tempoväxlingar, och halter i båda varven. Därefter travade jag fram, och galopperade även lite på spåret. Sedan liten skrittpaus, och sedan var det dags för trav på stora mittvolten där jag flyttade henne inåt och gjorde volten mindre och sedan ökade jag volten genom att flytta henne utåt. GJorde detta i båda varven. Därefter galopperade jag på volten. Övade på att länga ngr steg och sedan samla igen, allt enbart med sätet. Flyttadre också lite utåt på den öppna delen. Gjorde detta i båda varven. Efter lite skritt, blev det trav längs spåret, då jag flyttade i skänkelvikning först för höger skänkel och sedan för vänster. Hela tiden försökte jag tänka på att sitta rakt, hålla stilla händer och rida mycket med innerskänkeln. Och hela passet kändes jättebra!

Sitter nu på jobb och ska jobba natt. Blir dessutom tvungen att stanna ända till kl 13 imorgon då vi har sjuk personal. Inte vad jag tänkt mig, men inte mycket att göra åt. När jag tittar ut nu ikväll ser jag att det snöat lite. När jag körde hit regnade det. Julia är ju i Arizona nu tills onsdag, och där är just nu cirka +32°, men ser att de hemma i Jesup Iowa idag har +16° så där verkar våren verkligen ha kommit på allvar.

Imorgon åker jag nog till stallet direkt efter jobb och mockar. På kvällen är det träning i Viarp och det är markarbete på agendan. Ska bli kul!

Jag jobbar hela helgen så på lördag blir det vila för Lorett och på söndag blir det ridning efter jobb cirka 16-tiden.

God natt!

Kommentera

Publiceras ej