Markarbete och höstrusk

0kommentarer

Idag har verkligen hösten kommit. Regn och blåst idag. Och nu i ikväll var det endast cirka 8°.

Som sagt igår onsdag fick Lorett massage då jag tycker hon är lite spänd i länden, ska köra med massage ett par ggr i veckan nu ett tag. Sedan tömkörde jag henne och hon var riktigt fin och duktig. 

I fredags red jag lektion i Viarp och faktiskt minns jag knappt vad vi gjorde :(  Ja, vi hade i alla fall markarbete och bl a travade vi bommar, ganska många faktiskt och Lorett gjorde det så fint. Sedan hoppade vi en liten studs på böjt spår med tre bommar på marken. Lite svårt men fick till det ganska bra. Hoppade sedan en liten serie med tre hinder med ett galoppsprång emellan. Lorett jättefin och skötte allt. Jag bara styrde på så skötte hon allt! ja, det var nog det vi gjorde.

Lördagen jobbade jag till kl 15.  Körde direkt till stallet och red ut med Pernilla. En lång runda och jättehärligt väder, varmt och skönt. På kvällen var vi hemma hos Susanne Johannesson där vi blev bjudna på god mat och trevlig samvaro. Blev också en musiktävling som passade mig perfekt för det var nästan bara musik som jag kände till :) så mitt lag vann!

Söndagen fick Lorett vila då jag jobbade till kl 20. Måndag och tisdag red jag lite dressyr. Måndagen red jag nere i Viarps paddock och då kändes hon lite spänd. Tisdagen red jag bara cirka 30 minuter men hon kändes fin.

Dock tycker jag hon känns lite spänd i länden, vilket hon varit även tidigare, så därför ska det bli lite massage även i morgon fredag. Sedan börjar jag jobba kl 15 så jag kan inte rida min lektion, men den tar TIna med Lorett istället och det passar så bra att det är hoppning. Så kan de träna lite inför allsvenskan den 23 oktober.

Idag torsdag var jag först i stallet på dan och mockade. Hjälpte sedan Lotta att ta in hästarna redan vid 13:30-tiden då det regnade och blåste ordentligt. Men då jag kom till stallet nu ikväll var Lorett på ganska dåligt humör, och jag undrar om det inte beror på att hon stått inne längre än vanligt. Hon var ju ganska sur även förra vintern och på vintern står de ju inne mer.  Red i ridhuset samtidigt som Lotta och Hanna. Jag och Hanna plockade fram lite bommar och cavaletti och red lite markarbete. Idag kändes Lorett superfin!

Skickade även in ett kolla-masken prov igår på henne och resultatet kom idag och som vanligt var det 0, dvs inga maskar hos Lorettan. Så då behöver hon inga mediciner och det är skönt tycker jag. Dock blir det spruta på måndag mot botulism, och även tandcheck. Hoppaa hon är fin i tänderna och inte behöver göra ngt för nu har jag läst två av varandra oberoende reportage där det i det ena står att man förkortar hästens liv varje gång man raspar tänderna spec på hästar äldre än 12 år (pga att tänderna då har kommit fram så mycket det går), och i det andra reportaget som är av veterinärstuderande så får de nu lära sig på utbildningen att man inte ska raspa alls! Lite vassa kanter kan de ha, och om de får sår av dem, så beror det på utrustningen och då ska den istället ändras. Här kan man läsa reportaget från veterinärhögskolan och här är bildspelet med kommentarer från hästtandläkaren

Förvirrande hur man ska göra! Veterinär Ursula svarade så här ang detta; 

Hästars tänder "växer inte" som många tror. Jag brukar förklara vad som händer så här: Vid 3-4 års ålder har hästarna fällt de flesta av sin mjölktänder. Under dem sitter de permanenta tänderna. Den permanenta tanden kan liknas vid ett nytt... läppstift, där en liten del sticker fram, men hela läppstiftet finns kvar i hylsan.(ni män som läser detta kan antingen kolla er kvinnas handväska.. AKTA!! eller ta en titt på ert eget deostick) Under hästens liv kommer tanden att användas/slitas och resterande tand matas fram succesivt, jmfr att läppstiftet slits och man vrider fram nytt.När hästen närmare sig trettio eller mer så kan en del tänder "ha tagit slut". Självklart ska man inte raspa på tuggytan så att tandens livslängd förkortas, däremot är det viktigt att ta ner de hakar och skarpa emaljåsar som bildas som en naturlig del av hästens tuggfunktion.Om man inte gör det så kan tuggfunktionen/fodrets malande förändras eller försämras vilket i sig kan leda till andra problem i munnen. En årlig tandkontroll med adekvata åtgärder i förhållande till varje hästs behov rekommenderar vi. Ursula
 

Kommentera

Publiceras ej