Tandläkaren för Lorett

0kommentarer

Idag kom då Ursula och kollade Loretts tänder. De såg fina ut tyckte hon. Lite vass på kanterna så där slipade hon lite. Jag fick både se och känna och hon sa att hon aldrig slipar på tuggytan, utan endast på kanterna om de är vassa. Vet själv när jag hade en tand som gick sönder och var vass, jag höll på att bli tokig på den, och sår fick jag på tungan! Så det var nog skönt för Lorett att få slipat bort det vassa. I övrigt hade hon fin tandstatus och såg fin ut i munslemhinnan.

Hon fick dessutom vaccinering mot botulism.

Då hon blivit drogad inför tandkontrollen, fick hon stå och kvickna till ett par timmar. Därefter var det inte lönt att släppt ut henne igen, så hon fick sedan gå in i boxen. Spöregnade dessutom. Ursula fixade tänderna på ganska många i stallet och jag hjälpte till då Lotta fick lite förhinder. Var mycket intressant för Ursula förklarade och pratade om vad hon gjorde. Och tack vare mig kom hon på vad deras VIP-dag senare i vinter ska handla om, ja just det hästens tänder. Och det kom hon på för att jag ställde frågan på Facebook till henne om raspningens vara eller inte.

Så det blev alltså en vilodag för Lorett för sedan åkte jag och jobbade. Hon skulle egentligen haft vila igår men ville ju inte sätta bett i munnen samma dag som hon fått fixat tänderna så därför blev det tömkörining igår och vila idag. Hon var mycket fin i tömkörningen. Det gäller bara att få igång henne, och sedan går hon perfekt.  Och ja just det, innan Ursula kom idag fick hon massage över ländryggen och baken och hon stod verkligen och slappade så nog tycker hon det är skönt. Ska bli kul att se om hon slipper kommentar på nästa dressyrtävling att hon är "spänd i ryggen".

I morgon ska jag gräva djupt i plånboken (igen!) och ta en dressyrlektion för Mette!

Kommentera

Publiceras ej