Bra vecka och helg!

0kommentarer

Hela veckan som gått gick väldigt fort. Jobbade dagtid och då springer ju tiden iväg. Minns knappt vad vi gjorde med Lorett måndag och tisdag men en av dagarna red i alla fall Julia i ridhuset och hoppade klockan. Dvs hoppade små hinder på volt.

Onsdagen red jag i alla fall lektion. Eftersom det bestämdes att Julia skulle med de andra i stallet och hoppa terräng på fredagen så kunde jag ju inte ha min lektion då. så då red jag igen på onsdagen i stället. Det var en lektion för Susanne J och det var en superbra lektion. Hon sa inte så mycket till mig, men jag inbillar mig att det var för att det inte behövdes :). Men Lorett kändes i alla fall superfin och Susanne sa efteråt att hon tyckte Lorett såg så mjuk och fin ut. Lektionen gick i alla fall mycket ut på att hästen skulle bli kvick i sina reaktioner. man skulle få snabb reaktion och växla arbetet hela tiden. T ex mellan övergångar, ökning - minskning etc etc. Efter att vi ridit fram så skrittade vi väldigt länge och verkligen jobbade hästarna i skritt. Det var fram- och bakdelsvändningar på fyrkanstspår, ökad och minskad skritt, skänkelvikning, öppna, m m. Och det gjorde nog susen för i trav- och galopparbetet var Lorett jättefin. Bara lite svårt för öppnan i höger varv på volt, men det tycker jag själv är svårt. Skänkelvikningarna i trav flöt på fint och galoppen var rund och fin. Riktigt rolig lektion!

Torsdagen hämtade jag Julia efter skolan. Tittade först lite när hon hade ridlektion där för Jörgen Larsson. Såg mycket bra. Hon red en häst som kallas "vanten" och har bara ett öga. Sedan körde vi till stallet och Julia red Lorett i ridhuset då det regnat mycket och det var blött i paddocken.

Fredagen blev Lorett först klippt. Hennes päls hade inte växt ut så mycket men lite grann ramlade i alla fall av. Och nu fäller hon inte så mycket heller. Hon blev riktigt fin i alla fall.  Sedan var det dags att åka till Annelöv och terrängträningen där. Hade vid detta laget klarnat upp och det blev en riktigt skön kväll. Det var sex ekipage som hoppade och vi var nog ungefär llika många som följde med och tittade. Alla hästar var duktiga och skötte sig strålande. Lorett tyckte nog det var kul för hon hoppade så fint på alla stockar och andra naturhinder.

Lördagen och söndagen var som sagt tävlingsdagar. När Julia anmälde sig till tävlingen trodde vi att hennes två klasser låg på samma dag, men när startlistorna kom så såg vi att de låg på vars en dag. LC låg på lördagens lokala tävling och LC+ 5 låg på söndagens regionala. Men det gick ju bra ändå. Lorett hoppade mycket bra båda dagarna. Ngr konstiga språng blev det ett par ggr men ingen tendens alls tilll att vilja stanna.  Julia trivs bra med hackamore-tränset och det ser även Lorett ut att göra. Och nu kanske Julia börjar lita lite mer på Lorett :). Hon red samlat och koncentrerat båda rundorna, och gasade på lite mer i omhoppningen. Får nog säga efter att ha sett filmerna från hoppningen att finast språng får nog Lorett ändå i omhoppningarnan, dvs när det går lite fortare och Julia släpper lite på kontrollen. Men det är min åsikt.

Vi är så nöjda med Lorettan! Hon är verkligen duktig och fantastisk. Hon fick massor av godis denna helgen. Snäll som vanligt att ha med sig på tävling har hon också varit.

Kommentera

Publiceras ej