Söndagen den 19 feb 2012. Blir det mer snö?

0kommentarer


Jag och Lorett i det fina vädret.

I onsdags gick jag ner till Viarp med Lorett och red lektion. Jag skulle rida med i Susannes dressyr special, men det blev varken eller för Susanne var hemma och var sjuk så vi hade Caroline och det var hoppning på schemat. Dock var det gruppens första hoppning för terminen så det skulle mest bli sitsträning och lite bommar. Började med att rida fram med mycket volter och serpentiner. Red därefter ganska mycket skänkelvikningar. Började sedan att trava äver två travserier på ena långsidan där vi skulle lägga in skritt mellan de två. Gick mycket bra med Lorett. Sedan red vi på andra långsidan in som en serpentin och över tre travbommar som låg på volt, red runt i volt och därefter ut p spåret igen. Gjorde detta i båda varven. Ganska svårt, gällde att ha blicken dit man skulle. Dock klarade Lorett detta galant. Lorett kändes lite seg till att börja med men efter första galoppen släppte det och sedan blev hon piggare och piggare. Därefter lade Caroline upp till ett litet krysshinder med travbom före. Detta tyckte nog inte Lorett var lönt att hoppa ens för hon tog inte i så mycket. Men sedan blev det galopp med galoppbom före och efter och då var det lite roligare. Hoppade detta i höger varv. Avslutade med att hoppa en studs på fyra små hinder i vänster varv där sista hindret låg lite högre. Nu var Lorett väldigt pigg. Efter denna studs skulle vi bryta av till trav och trava över den sista travserien som låg kvar, och vi skulle lägga volt ifall inte hästarna lyssnade direkt istället för att bråka med dem. Jag kan ju säga att jag fick lägga volt de tre gånger jag red övningen, men det fick även de andra med sina hästar.

I torsdags red Julia nere i Viarp och då det stod lite hinder framme så blev det även idag lite travarbete över bommar och små skutt. I fredags red Julia min lektion för Lotta och det var hoppning. Hade gått bra, och Lorett hade varit lugn. Nog bra att hon får hoppa av sig lite flera dagar i rad, och då det är lågt hon hoppar så sliter det ju inte.  I går lördag tömkörde jag henne i  ridhuset på kvällen. Har nu tagit av broddarna då det mesta av snön och isen har smält bort. I fredags var det superhärligt soligt väder men lördagen regnade nästan bort. Jag var i stallet på morgonen innan jobb och satte på halsen på Loretts täcke. Var nog skönt att ha när det regnade så mycket fast de hade kommit in redan halv ett. Och det blev som sagt tömkörning på kvällen. Lorett var lugn och fin. Kunde t o m galoppera henne på fyrkantsspåret. Körde sedan hem och såg melodifestivalen, men sicket skämt! Ranelid!! Nej fy! Fastnade sedan framför tvn och såg Sherlock Holmes som utspelade sig i nutid. Tydligen sista avsnittet och har gått fem avsnitt innan men den var riktigt bra. Får leta upp de andra avsnitten på internet.

Idag söndag red Julia i ridhuset på eftermiddagen när jag jobbade. Efter jobb åkte jag till stallet och mockade lite i hagen. Fick ihop tre skottkärror. Dock kan man inte fylla dem då det blir för tungt då. FIck ihop två skottkärror i fredags och kan nog få ihop tre till någon dag. Blev en härlig avslutning på söndagen då solen dök upp och jag var varm efter mockningen så då tog jag Lorett och vi gick en ganska lång runda, var ute cirka 30-40 min. Hon ville stanna hela tiden och äta gräs och sedan blev hon alldeles olycklig när hon upptäckte att det nästan inte inte fanns något gräs att äta, men lite hittade hon i alla fall. Hon längtar nog mest av alla efter våren. Pysslade sedan lite med henne och gjorde fint i boxen, och sedan körde jag hem.

I morgon är jag ledig från jobb men då väntar hovslagaren kl 9 och sedan ska jag försöka hinna sitta nere i viarps en sväng och få klart med Ridsportförbundets medlemsregister. Och på tal om hovslagaren, ska Lorett ha snösulorna igen eller inte? Blir det mer snö i år?

Kommentera

Publiceras ej