Fullt upp hela helgen (what´s new?)

0kommentarer

I lördags var det dags för Falsterbo igen. Denna gång var man tvungen att ha läktarbiljetter och vi hade inte lyckats få plats under tak, utan vi satt på kortsidan under domartornet. Dock hade vi fått längst upp där, och dessutom regnade det inte så vi tyckte platserna var riktigt bra. Gick upp tidigt och åkte först och mockade till Lorett. Fixade även matsäck att ta med. Både billigare och skönare då det ofta är långa köer och dyra priser i Falsterbo. Man har ju inte åkt dit för att slösa bort tiden i någon kö. :)
 
Strax efter åtta åkte jag iväg med Helene och Sus och Åse, Emma och Tina körde i en bil. Riktigt skönt att vara ute i god tid så slapp vi köer. Tittade på hoppning direkt vi kom ner. Först var det något 7-årskval och därefter tittade vi på kvalet till grand prix som skulle vara på söndagen och det var en 150-klass tidshoppning och den vanns av duktigt Penelope Leprevost på en svenskfödd häst!  Hann däremellan gå och titta runt på mässan. Sedan var det dags för derbyt. Alltid lika spännande och svårt. Endast två nollor så det blev en liten omhoppning och ingen av de fyra svenskarna var med. Det blev återigen en fransman som vann, på ett irländskt sto. Tvåan var en irländare, även han på ett irländskt sto. Det var ju även ett irländskt sto som vann huntingen! :) Så vi fick höra Frankrikes nationalsång två ggr men det passade ju bra den 14 juli! Dagen avslutades med först four-bar och sedan six-bar. I den första var det 7 ponnyer som hoppade fyra hinder med två galoppsprång mellan varje. Tror första hindret låg på 95, andra på 1,05, tredje på 1,15 och sista på 1,25. När alla klarat detta höjde man alla 10 cm. När sista hindret låg på 1,60 var det enbart två ponnyer som var felfria så det blev delad vinst för dem. Den ena ponnyn var ett irländskt sto (IGEN), dock känd hingst som far och dessutom enstorhäst.  Så det är kanske inte så konstigt att denna D-ponny klarade av det. Dock får man ge ryttarna en eloge som både är duktiga och modiga.
 
 
Var tillbaka i stallet nästan 21:30. Jag hade ju tänkt tömköra Lorett på kvällen men insåg att jag var alldeles för trött och att det var alldeles för sent med tanke på att Lorett redan fått sin kvällsmat och att jag skulle upp tidigt nästa dag och jobba.
 
Söndagen tillbringades således på jobb. Väldigt lugnt men gillar bättre när det är som vanligt för då springer tiden iväg, så inte idag. Körde till stallet efter jobb och gjorde iordning Lorett då jag bokat in Hanna för ridning idag. Det gick bra när hon red Lorett men hon tyckte att galoppen var lite sämre idag, spec höger, än sist hon red henne, så det blev ganska mycket galopparbete. Hon red små volter, flyttade i galopp för att sedan vända ut på spåret åt andra hållet så det blev som en liten volt tillbaka. Sa att när jag svänger runt spec till höger men även åt vänster, ska jag svänga mycket med innertygel och med ytterskänkel. Hon ska bli rund i sidan och inte svänga som en planka. Jag ska inte hålla för mycket på ytter då, för det är inte jag som ska hålla balansen åt henne, den ska hon hitta själv. Dock tyckte hon att skänkelvikningarna var bättre. Jag kunde ju själv se att Lorett inte såg lika fin ut idag, men på slutet blev hon riktigt fin i traven. Och när jag stretchade henne efteråt var hon mycker mer avslappnad och tillmötesgående än vad hon brukar vara.
 
I morgon måndag ska jag träffa Helene i stallet på förmiddagen då vi ska rida ut tillsammans. Hon ska ha Danilo. Och i morgon påbörjar även Julia sin resa hem! :) Hon kommer att åka från Iowa kl 15:20 lokal tid, vilket är 22:20 vår tid med American Airlines flight nr AA5076 mot Chicago. Det tar bara en timme och där byter hon till American Airlines flight nr AA0054 mot Manchester Int'l Arpt kl 18:05 lokal tid dvs 01:05 vår tid, dvs mitt i natten. Denna resa tar nästan 8 timmar och hon landar kl 7:50 tisdag morgon. Nu ska hon byta till sista planet mot Köpenhamn och det blir med Thai Airways(?!) flight nr TG6217. Detta avgår 10:15 lokal tid (11:15 svensk tid), och beräknas landa i Köpenhamn efter två timmar vliket blir kl 13:15 dansk (och svensk) tid! Då ska jag ha hunnit dit och stå och möta henne med lösgodis i högsta hugg :) Därefter ska vi ta tåget till Sverige och till Lorett!

Kommentera

Publiceras ej