Dressyrpass och hovslagare

1kommentarer

Vaknade en timme före kl skulle ringa och kände mig inte alls bra. Lite lätt febrig, ont i halsen, snuvig, ja allmän sjukdomskänsla. Låg i alla fall kvar tills klockan ringde och masade mig då upp. Efter en dusch, alvedon, nässpray, kaffe och lite gröt kände jag mig bättre. Fick brått att hämta Lorett och ner till Viarp för kursen. Började med att rida på stora mittvolten lite friskt framåt och jag jobbade med att få igång bjudningen hos Lorett. Ville inte ta spö, men hade sporrar. Måste rida mer med sätet och mindre klämmande med benen! Hade på mina "gummiband" på tyglarna som gör att jag inte kan bli för hård i handen och det funkar riktigt bra. Dock kommer jag inte att ha dem igen när vi rider ut, för då känns det LITE osäkert. :)

Varierade volterna och fick rida alternativt öppna och förvänd öppna på den öppna delen av volten. (Inser att för en utomstående måste ridspråket låta som rena fikonspråket!). Lorett jobbade på bra och flyttade fint. Det var mer jag som tyckte det var svårt att samordna hjälperna i den förvända öppnan. (det kanske t o m var förvänd sluta det var, men namnet har ju ingen betydelse!). Galopperade sedan på volterna och Lorett gick väldigt lugnt men det var fin balans enl Lotta. Även här skulle vi rida lite öppna på den öppna delen av volten. Fortsatte sedan ut på spåret och red öppna längs långsidorna, och vid kortsidorna skulle vi lägga 10-metersvolter. Lorett fortfarande superduktig. Sedan vände vi halvt igenom i galopp och fortsatte med förvänd. På långsidorna skulle vi nu motställa och rida öppna. Lorett kunde jättebra. Avslutade med skänkelvikning längs långa diagonalen i trav. Gjorde detta cirka 2-3 ggr från båda håll. Lorett travade på i jättefin takt och flyttade jämnt och fint. Inget hackande alls! Inte i något varv. Allra sist blev det travökning snett igenom, där vi först travat på volten och verkligen försökt få dem att trampa under sig rejält. Första travökningen blev sådär, då jag tror Lorett inte var beredd på den, och jag vill aldrig stressa henne med dem. Men andra då visste hon vad det var och den blev superfin. Allt som allt en superfin  häst som bara blev finare och finare. :) Och Lotta kunde inte så något konstigt med henne över huvud taget.  Rejät svettiga båda två. Släppte ut henne i stora gräshagen efteråt för det var hon värd. Och jag gick ner till Viarp och fikade.

 
Trött Lorett efter passet!

Strax efter kl 13 körde vi till hovslagaren. Inget hon tycker är kul men bra att vi inte behöver åka så ofta, då hennes hovar inte växer så fort. Det blev prick 9 veckor. Hovis tyckte hovarna såg fina ut. Ja, hela hon såg fin ut tyckte han!  Gick bra där men tyckte hon gick lite konstigt när vi kom hem. Kanske lite öm. Släppte i alla fall ut henne i hagen till Jordan. Bra att gå i lite blött gräs. Kom ju en rejäl åskskur när vi var iväg, men fint igen. Får kolla henne ikväll.


"Inge kul här!"

 

1 kommentarer

Julia Rosén

30 Jun 2012 06:53

trodde du skulle blogga om tävlingarna............

Svar: Orkade inte igår kväll. Kommer under dagen. Nu ska jag iväg och hoppa! :)
Vem är Tiggelberg Lorett?

Kommentera

Publiceras ej