Hästtransport

1kommentarer

Skulle vilja köpa en ny hästtransport då den jag har börjar bli ganska nergången. Vill inte riskera att ngt händer med Lorett när man kör, och snart blir det kanske att köra med både Lorett och föl om vi ska iväg på fölvisning eller ngt annat. Min bil har ju dock begränsning 1200 kg och jag har lärt mig att då måste transporten vägas ner till 1200 kg fast den egentligen klarar mer. Så har jag ju gjort med min nuvarande transport. Den får aldrig lastas mer än 1200 kg, oavsett vilken bil jag än har. Har tyckt det varit konstigt och även frågat en polis vi känner men hon sa samma sak. MEN nu pratade jag med försäljare och de sa precis så som jag tolkat min bils papper. Blev lite misstänksam ändå, så nu skrev jag till Transportstyrelsen, och fick svart på vitt, att jag kan köpa en transport som får dra 1500 kg, men jag får bara lasta upp till 1200 kg med nuvarande bil. Det som är bra med detta är att jag då, om jag skulle vilja lasta mer någon gång, kan låna en större bil! :) Så nu blev jag ännu mer sugen på en ny. Får dock räkna på det och kolla hur mycket jag kan få för min gamla. Så här svarade i alla fall Transportstyrelsen!
 

"Fråga: På min bils registrering står så här:

Skattevikt, kg: 1230
Totalvikt, kg: 1780
Ursprunglig totalvikt, kg: 1780
Tjänstevikt, kg: 1232
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:610
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1720 Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2470 Max sammanlagd bruttovikt, kg:3030 Max lastvikt, kg: 548 Kopplingsanordning 1: KULA

Kan jag ha en hästtransport som är besiktigad till 1400 kg, om jag enbart lastar upp till 1200?

Blir det ngn skillnad om jag har BE-kort eller utökad B?

Mvh Jonna Rosén

Svar: Den högsta tillåtna maximala släpvagnsvikten för den här bilen är 1200 kg och den gäller oavsett om föraren ha B, BE eller utökad B. Max släpvagnsvikt bestäms av biltillverkaren och den avser släpvagnens högsta tillåtna faktiska vikt inklusive aktuell last.

Du får med B-körkort, till denna bil koppla en släpvagn vars totalvikt är högst 1720 kg men du får inte lasta släpvagnen mer än att släpvagnen väger högst 1200 kg inklusive aktuell last.

Om du menar att den släpvagn som du frågar om har totalvikten 1400 kg (enligt släpvagnens registreringsbevis) så får du dra den med nämnda bil (och behörighet B) men du får inte lasta släpvagnen mer än att släpvagnen väger högst 1200 kg inklusive aktuell last.

Om det kvarstår några frågetecken så finns jag på telefonnummer 010-49 55 788.


Med vänliga hälsningar
Larsson Lars S

Enhet Support
Transportstyrelsen"

Har tittat på tre olika transporter. Dock måste de ha låg tjänstevikt, dvs väga lite i sig själv, eftersom jag bara får lasta så att allt blir 1200kg. En är billigare men då är det inte aluminiumgolv i den. Alla tre är av märket Cheval Liberte då deras ligger lägst både på tjänstevikter och priser. Står allmänt så här om dem. 

"GT-serien är utrustad med Kombiramp, mjuk mellanvägg, hingstgaller, däckklossar, säkerhetsbommar ställbara i både höjd och längdled, invändigt lyse placerat bak, öppningsbara fönster, taklucka, höpåsekrok, automatisk rullgardin, sparkplåtar, stoppade väggar, stoppade bommar, automatiskt stödhjul och högt placerat bromsljus. 
OBS: Om du väljer GT2 Silver Edition eller GT2 Aluline ingår även aluminium golv."

 

GT2 Aluline

Mått: 167 cm bred och 226 cm hög
Totalvikt: 1100 - 2000 kg
Tjänstevikt: 710 kg
Färger: Aluminiumsidor och antracit, silver, vitt eller rött tak och front
Pris: 59900 kr
Finns i lager: Ja

 

Gold One Aluline

Mått: 140 cm bred och 230 cm hög
Totalvikt: 1100-2000
Tjänstevikt: 650
Färger: Aluminium med Silver, Svart, Antracit, Rött, Vitt tak&front
Pris: 56 900
Finns i lager: Nej, på väg in

Du som vill ha en lyxig 1-hästars i aluminium. 
Här har man byggt vagnen på nya PULLMAN2 som ger dig skönare tur med hästen och en step-in på endast 30 cm, om du vill använda den istället för rampen.

 

GT2

Mått: 167 cm bred och 225 cm hög
Totalvikt: 1100 - 2000 kg
Tjänstevikt: 710 kg
Färger: Svarta sidor och vitt tak
Pris: 46900 kr
Finns i lager: Ja

En av våra storsäljare för ett fantastikt pris. Du som har svårt att välja mellan ny eller begagnad så är detta ett mycket bra val. Den billigaste 2-hästars på marknaden.

1 kommentarer

Ulrika

29 Apr 2015 18:57

Hej!
Hittade ditt blogginlägg när jag googlade som en idiot ;) efter att hitta hästtransport som man får dra med min bil. Har också max släpvagnsvikt på 1200 kg.
Måste fråga dig, vad hittade du för transport?
Kanske är ett gammalt inlägg detta men måste iaf höra med dig :)
Jag är på jakt efter en transport till min häst, måste kunna lasta 600 kg och inte komma över bildens gräns på 1200 kg.
Jätte intressant de du skrev att du kontaktat transportstyrelsen! Jag har resonerat så också men de jag pratat med säger att de går på bilens totalvikt + släpets totalvikt.

Hoppas du har hittat ett släp :)

Mvh

Svar: Jag köpte en CHEVAL LIBERTE med Tjänstevikt: 710 kg, Max lastvikt: 690 kg, Totalvikt: 1400 kg. Men eftersom min bil max får dra 1200 kg kan jag bara lasta 490 kg.Uträkningen är gjord på följande sätt: Bilens maximala släpvagnsvikt: 1200 kg – (minus) Släpvagnens tjänstevikt: 710 kg = 490 kg. Dock om jag lånar en annan bil kan jag dra mer dock max 690 kg. Och ifall bilen är för tung kanske utökat B eller BE behövs. Finns en jättebra släpvagnskalkylator på transportstyrelsens sida där man skriver in reg nr på både bil och transport och på så sätt får man fram vad som är tillåtet. https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Lycka till med transportköp! :)
Tiggelberg Lorett

Kommentera

Publiceras ej