Fredagen den 8 juni

0kommentarer

Började dagen med att jaga hovslagaren som lämnat stallet före bestämd tid. Jag brukar alltid vara tidig men jobbat natt och kom inte iväg i tid. Var dock i stallet 10 min före, men då hade han redan kört! Fick tag på honom och då var han på väg till Helsingborg men fick honom i alla fall att vända! Han trodde vi glömt det eftersom ingen var där och hästarna ute.!  Jag säger då det! Sjukt stressad var han sen men Juliett blev i alla fall skodd.  Var egentligen Loretts tid men Juliett fick den och så har jag bokat en tid inne på kliniken på måndag till Lorett istället. Lite lättare att köra med Lorett än Juliett! :)
 
Mockade sen till alla tre, och mockade hagen till Lorett och Juliett och fixade med mat och annat pyssel. Juliett fick gå i gräshagen en stund. Tog typ hela dagen. Åkte hem och käkade. Var sen helt slut. Sjukt varmt ute, typ 32 grader och jag var slut efter två jobbnätter. Fick sova en stund. Gick upp vid 18-tiden. Duschade, fikade och började sen vakna till liv. Tillbaka till stallet då jag skrivit på tavlan att jag själv skulle ta in Lorett och Juliett så de slapp komma in redan kl 18.  Kom dit strax före 19:30 tog in dem och gick sen med Juliett. Idag var hon lugn, men något hände när vi gick i nerförsbacken. Hon snubblade och var nere på båda knäna i grusen. Med förenade krafter kom hon upp igen. Kunde inte se några märken på henne. Kunde ju blivit hur blodigt som helst då det är grusväg med stora vassa stenar. Men alltid ska det vara något. Hem med henne. Blötte hennes damasker och satte på dem. Ut med Lorett och gjorde iordning henne. Gick ner till Viarps paddock men den kändes inte bra alls. SÅ vi gick tillbaka till vår egen paddock och red där. Den dammar också väldigt mycket men jag blev strax ensam där så då gick det bra. Och som tur var denna jobbiga dag så var Lorett hur fin som helst att rida. Gjorde lite av den övning som Lotta tipsat mig om. Kan ridas både i trav och galopp. I trav rider man öppna längs långsidan, vänder rakt upp från kortsidan och skänkelvikning ut mot spåret mitt på ridbanan, där lägger man sedan en volt, och fortsätter sedan på spåret med öppna, och sen skänkelvikning från kortsidan osv hela tiden. Likadant i galopp, men då blir volten förvänd galopp, och efter ett varv i förvänd kan man göra ett byte och sen fortsätter man med ny öppna i galopp. I traven kan man göra typ 10-15 metersvolter och i galoppen 15-20.
 
 
 
Skulle sen bara sätta på Carado täcket som jag tagit av tidigare då det var så varmt, men såg då att bandaget glidit och såret var nästan synligt. Bara av med bandaget och sätta nytt. Som tur var var Lotta i stallet och kunde hjälpa mig. Han var lite jobbig med bytet men till slut fick vi rätt på det. Ser ganska bra ut nu tycker vi som sett det från början. Då var det mycket större i omkrets och riktigt djupt. Nu är det i princip helt plant.  Sårvätskan och klister har frätt lite på huden runt omkring som ju är klippt sen operationen.
 
 
Sen kunde jag äntligen köra hem! Då var klockan väldigt mycket. Så mycket att jag själv kunde ge Lorett och Juliett deras nattmat (lucernen) och släcka.
 

Kommentera

Publiceras ej